토요일 - Lördag!

Goddagen alla goa och glad helg njutare :) 

Idag hade jag tur med vädret åkte iväg vid 9 och tränade vädret var då blåsigt och mulet/disigt men helt okej ca 19 grader varmt så räckte med en tröja och långbyxor :) Har lärt mig det fräna sättet att spänna upp/ner en båge som en korean gör idag :) fast fick börja med en nybörjar båge för min var lite tung innan man fick in tekniken:P riktigt nice nu när man vet hur man ska göra måste bara som precis med allt annat innom bågskytte göra det några tusen gånger så att det sitter ordentligt i ryggmärgen sen :)
Precis när jag klev ur bilen här hemma så började det ÖS regna! himlen öppnade sig verkligen och det har hållit på hela dagen och till kvällen nu så tog väderguden det till högre höjder och bjöd på både oska och hagel :P Tokigt väder men hoppas på att det drar över så att det är fint väder imorgon bitti när jag ska ut och springa :)

Jag har varit på spa idag efter lunch och tog massage i 1h shiit va skönt det var! och verkligen behövligt börjar bli lite stel i ryggen nu efter allt skjutandet , så lade dom på varma stenar också aldrig varit med om de innan åå det var också väldigt skönt så för ni som inte provat massage med varma stenar gör det! :)
Efter massagen har jag varit seg så idag blir det höst mys med film och chips som vi köpte , hehe Linnea trodde att det var chips men det visade sig vara okokta nudlar med smak :P 

När jag satt i bilden hem så var jag tvungen att kolla med chauffören om det verkligen var så att alla barnen var i skolan idag och ja svarade han som om att jag ställde en dum fråga det var liksom helt självklart för honom att hans barn på 9 och 11 var i skolan idag, precis som vilken annan dag som helst.  Sen så berättade han att de flesta koreanska barnen gå i skolan först på dagen till ca 3-4 sen så går de vidare till en annan skola där de läser något speciellt ämne som de vill lära sig eller så åker dom hem och får hemskole undervisning! Sjukt barnen i korea kan ju inte göra annat än att gå i skolan och plugga:O de kan ju inte ens få vara barn eftersom de redan i första klass går 6 dagar i veckan och har jätte långa dagar. Det är ganska hård disciplin i de koreanska skolorna eftersom det fortfarande är tillåtet med aga så kan jag tänka mig att miljön är ganska tuff och sträng. Det har inga raster i skolan heller, Linnea och Oskar går ju på en internationell skola och de har endast en rast om dagen och det är lunch rasten! :/ tycker synd om barnen som inte får var ute och leka med varandra utan måste växa upp till ansvarsfulla människor direkt.... Ska försöka få kontakt med någon riktigt koreansk skola och komma på studie besök för att se hur det verkligen är :)

Har börjat lära mig lite koreanska nu det är inte lätt men kan tack-hej-och-nej nu :) sen har jag lärt mig hur tecknet för mjölk ser ut det är som två gubbe en med två ben och en med ett ben lr hur = 우유

Skype är verkligen toppen bra! har pratat med familjen idag och det är så skönt för det känns nästan som att man är hemma när man pratar i skype fast man är på andra sidan jorden:P  Så ni som inte har skype och vill prata med mig skaffa de! ;)

Just de Oskar har varit iväg på löptävling med skolan idag och det gick jätte bra han blev tio:) oj måste vara tack vare de gånger då ha tränar med mig ;) hehe
Det är så kul för allt man gör hänger liksom ihop med skolan så idag åkte de hela gänget som har löpning efter skolan tillsammans iväg till en tävling där det fanns elever från andra skola och bl.a. berätta han att det var massa elever från en Amerikansk militär skola inifrån basen som var där och att alla dom var väldigt duktigt...
Och i torsdags hade de avslutning på kvällen i skolan eftersom 1 kvartalet var slut på året och då var det bio för alla som ville komma och titta så Linnea var där med japanskans som hon var hemma hos först innan bion:) så att skola när verkligen allt det är idrott,skola,fritid,kvällsaktiviteter m,m "skolan är bland det vikigaste i detta landet".


Tycker att söta TinTin får avslutat detta blogg inlägg ;)  
 
Ha en fortsatt bra lördag alla glada<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0