14 dagar

Trots 24+ så har det legat en tät dimma över Seoul idag, men så klart kan man träna och ha det bra för det och speciellt när man vet att hemma i Sverige är det endast 9+ och regn :P
Har nu varit i denna underbara stad i 14 dagar - Tiden går fort när man mår bra och har kul!
Mycket har hunnit hända men ändå finns det så himla mycket kvar att se och uppleva:)
När jag skulle åka hit så trodde jag att koreaner var hårda stänga väluppfostrade människor som gick på led på gatan typ ... Men ack så fel jag hade koreaner ät verkligen jätte snälla och trevliga vart man än går så möt man av ett leende, de är väldigt hjälpsamma också ser man vilsen ut så kommer de direkt någon och frågar om man behöver hjälp... Engelskan är inte den bästa men många kan faktiskt göra sig förstådda, fast det tog ett tag innan jag lärde mig deras eng/ koreanska brytning för de pratar med brytning oftast och ed koreansk melodi i språket men det börjar sitta nu man får helt enkelt bara lyssna extra noga :)

Just nu ligger jag och funderar över hur der egentligen har det i Nordkorea??? vad gör ungdomarna som bor där och är som mig i ålder??? Hur mår dom och vad får dom lära sig i skolan????
Det jag vet är att fattigdomen är stor och att man tror att många svälter ihjäl men man vet inga siffror eftersom det är så stängt det finns några hjälp organisationer som har lyckats komma in och bl.a vaccinera barn mot turberkolos.... Folket i nord Korea har inga möjligheter till att få information om omvärlden då all internetuppkoppling till annat än nordkoreanska sidor är förbjuden och tv sänder bara lokalt från landet inget annat är tillåtet!
 Flaggan som inte många har sett-

Det är så himla sjukt man kan inte fatta att det ligger så nära ett så stort och utvecklat land som sydkorea och att jag inte är mer än 20 mil från allt detta! ---  Måste verkligen ta reda på mera om detta och se om jag kan ta mig upp till gränsen och kolla på hur det ser ut för vad jag har fått beskrivet av mig så är det en riktigt krigszon och att de står och siktar på varandra över gränsen dygnet runt.... Det märks inte så mycket av det i staden förutom att man ofta ser Amerikanska soldater som går på stan speciellt vid Itawon som ligger ca 15 min gång promenad härifrån eftersom den amerikanska basen ligger där....
 

Imorgon ska jag iväg till barnen skola och titta på när Linnea simmar:)
Så bäst att jag lägger mig nu så jag är pigg till träningen imorgon bitti hoppas på lite bättre väder mindre dimma tack väder guden och alla andra som kan påverka ;)

God natt puss <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0