Måndag igen,

 

Veckorna går fort och nu är det måndag igen och jag är inne på min 5 vecka i Sydkorea:P tiden går fort när man har roligt!

Idag har jag tänkt att skriver en del om hur betygsystemet ser ut här eftersom mitt PA arbete handlar om just skillnaderna på skolorna här och hemma:P  dock har jag inte fått reda på så mkt info om koreanska skolor utan vet ju mest om internationella skolor eftersom barnen går på en:P

Här läser de ju i Kvartal istället för i terminer - dvs. 4 kvartal per år och efter varje kvartal får barnen omdömen, dock liknar det inte de svenska omdömena alls, här dokumenteras allt barnen går varje läxa finns med alla inlämningar och all prov allt skrev ner och visas sen i omdömet som skickas hem till föräldrarna. Innan utvecklingssamtalet som äger rum i slutet på varje kvartal. 

ex på Gradebook Progress Report (Oscar Wiktorin)‏

https://yiss-kor.client.renweb.com/renweb/email/GetReport.cfm?District=YISS-KOR&SessionID=90DC8282-DAF7-44B2-AC0F-25A3BBE3A69F

För att förstå länken så bör man veta att allt räknas i procent så det är olika procent för olika ämnen och olika saker å som närvaro, prov, läxor, projekt och i uppförande. Alla eleverna är väldigt medvetande om hur många procent varje sak gäller.  Deras betyg räknas i från A-F  dock finns inte E så det är precis som det amerikanska systemet.
Det är väldigt kul att barnen får en så detaljerad omdömes rapport varje kvartal. I Sverige skulle det aldrig hända då tiden oftast inte finns och lönerna för dåliga för att folk ska jobba ännu mera. Skolan som barnen går på är ju en privat skola så det kostar en viss summa varje år för att gå där. Det är därför som skolan har så mycket bra aktiviteter/ lokaler - mat osv. . Men det är inte någon dans på rosor att gå där tuff disciplin och man förväntas att göra höga resultat. Läxor varje dag och inte några stora lov. Det finns alltid en ljus och en mörk sida... 

Här använder sig alla lärarna av datorer och varje lärare har en egen hemsida med allt material t.ex. gör Oscar 85% av sina läxor på datorn! imponerade sidor som lärarna gör!

har dock inte länkarna här men ska tigga till mig dem av Oscar snarast möjligt så ni andra också kan se:)

 

Annars har dagen varligt rätt vanlig varit och tränat i solen jätte fint väder idag 22+ och stor sol = träande i shorts och t-shirt känns bra så här sista oktoberJ

Har även bokat biljetterna till Beijing (kina) idag så den 8 december flyger jag till Beijing för att stanna i 4 dagar, har tänkt att hinna med – Kinesiska muren, Fridens torg , Förbjudna staden och en massa shopping ;) hihi ^^

Nu ska jag kolla lite på tv4 play har ju hört ryktet om att tv-programmet ”så mycket bättre” har börjat igenJ


 Linne & Cicci =)
Hoppas ni alla har haft en bra dag !

Sov sött! Puss<3   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0